Kekuatan dan Kelemahan Ayat 2


A) Kekuatan dan Kelemahan Ayat
Perenggan Pengenalan
Kekuatan Ayat
  • Murid telah memperkenalkan tajuk penulisan kepada pemeriksa dengan memperjelaskan tajuk secara lengkap dan terperinci. Hal ini dapat memberikan gambaran awal kepada pemeriksa tentang konteks penulisan tersebut. Contohnya, pemeriksa dapat mengenal pasti bahawa karangan tersebut adalah berkait rapat dengan kemerdekaan dan perpaduan.
Kelemahan Ayat
  • Gaya bahasa yang digunakan adalah kurang menarik. Aspek keindahan bahasa pada perenggan ini adalah kurang mendapat perhatian pemeriksa kerana murid tersebut menggunakan beberapa istilah yang kurang enak didengar seperti “bangsa rakyat”. Oleh itu, murid perlu sentiasa menambahkan kosa katanya.

Perenggan Isi 1
Kekuatan Ayat
  • Ayat topik yang dikemukakan oleh murid ini dihurai dengan begitu jelas dan disertakan dengan contoh.  Ini memudahkan pemeriksa faham tentang konteks yang ingin disampaikan dalam perenggan tersebut. Contohnya, “tujuan pertama untuk mengadakan sambutan Hari Kebangsaan adalah untuk memupuk perpaduan kaum”.
Kelemahan Ayat
  • Terdapat kesalahan tatabahasa dalam perenggan ini. Contohnya, daripada aspek kata bilangan tak tentu. Murid ini tidak mampu membezakan penggunaan istilah “ramai” dan “banyak” dalam konteks ayat. 

Perenggan Isi 2
Kekuatan Ayat
  • Penggunaan kosa kata yang baik dan luas. Penggunaan kosa kata sebegini menyebabkan ayat dalam perenggan ini gramatis dan pemeriksa tertarik untuk membaca karangan ini dengan lebih mendalam. Contohnya, murid ini menggunakan ayat bombastik seperti “menyuntik semangat patriotisme”.
Kelemahan Ayat
  • Ayat topik pada perenggan ini tidak dihuraikan secara mendalam. Ayat topik cuma diulas dalam bentuk yang umum. Contohnya, ayat topik pada perenggan ini adalah sambutan Hari Kebangsaan dapat memupuk semangat nasionalisme dalam kalangan rakyat Malaysia. Namun, kurangnya ayat huraian mahupun ayat sokongan bagi menyokong isi utama dalam ayat topik tersebut.

 Perenggan Isi 3
Kekuatan Ayat
  • Laras bahasa yang digunakan adalah sesuai. Murid menggunakan laras umum untuk menerangkan sesuatu topik khas kepada pembaca yang bukan pakar dalam bidang tersebut. Contohnya, murid ini menerangkan tentang tujuan Hari Kebangsaan diadakan dalam bahasa yang mudah difahami oleh pemeriksa.
Kelemahan Ayat
  • Penggunaan bahasa yang kurang bervariasi. Dalam perenggan ini, tidak wujud sebarang penggunaan ungkapan seperti peribahasa, pantun, cogan kata atau kata bombastik. Hal ini menyebabkan gaya bahasa kurang menarik bagi pemeriksa.

Perenggan Penutup
Kekuatan Ayat
  • Murid telah mengakhiri penyampaian ideanya dengan memberikan rumusan dan cadangan tentang topik yang diketengahkan. Murid ini memberikan rumusan bahawa sambutan Hari Kebangsaan bertujuan untuk mengenang jasa tokoh yang telah memperjuangkan kemerdekaan negara kita. Malah, murid ini memberikan cadangan bahawa rakyat Malaysia haruslah menghargai tokoh yang telah berkorban demi mempertahankan negara kita.
Kelemahan Ayat
  • Terdapat kesalahan tanda baca. Pada ayat ketiga perenggan ini, terdapat penanda wacana penghubung musabab iaitu “oleh itu”. Sepatutnya, tanda koma (,) harus digunakan selepas menggunakan penanda wacana tersebut kerana ianya menerangkan sebab berlakunya sesuatu.

 

Comments

Popular Posts